09 July 2013

JATUH CINTA PADA ISLAMIC BANKING

kata orang kalau dah jodoh mmg tak kemana, hah macam tu jugaklah pertemuan aku dengan bidang islamic banking nie... kalau nak diikutkan dulu, islamic banking nie list paling bawah dalam bidang impian aku... pada awalnya aku minat dgn architecture, tapi apa kan daya, aku tak boleh continue study dalam bidang tu, kemudian aku memasuki dip.islamic banking, main terjah jer masuk, masa masuk pon jiwa aku kosong gila (mmg gila aku cakap)...

namun segalanya dah berubah sekarang, entah kenapa minat aku kepada islamic banking nie semakin mendalam, mungkin ada yg fikir kenapa tiba2 pulak minat kat islamic banking nie? best sgt ker? bagi aku bidang nie sgt adventure,adventure kat sini bukan lah bermaksud kena panjat2 gunung atau selam dalam laut , tapi adventure kat sini pengetahuan korang mengenai bank kena pantas, sebab setiap hari pasti ada berita tentang perbankan. selain itu apa yg paling adventure ialah bagaimana kita nak tarik orang ramai bagi menyertai perbankan islam, klu tarik tgn terus join mmg senang, tapi tarik kat sini bermaksud macam mana kita nak yakinkan orang ramai tentang perbankan islam.

setiap hari lecture aku akan suruh cari kat suratkhabar tentang isu perbankan, dulu kalau tgok surat khabar mesti baca bahagian artis, cerita pelik2, dengan sukan sikit... tapi sejak blajar islamic banking nie aku dah mula rajin baca bahagian2 ekonomi (fuyooo...bravo!) dan yg paling terbaru sekarang aku dah boleh baca bahagian saham.. (dulu klu tgok bahagian saham boleh rasa nak muntah).. jadi kalau kat kelas sekarang aku dah boleh berhujah dengan lecturer aku pasal ekonomi dan perbankan, klu dulu mmg aku ternganga jer lah...

sekarang nie aku tgh nak buat assigment tentang isu pembiayaan islamic atau nama famousnye bai bithaman ajil, mmg aku yg nak tajuk nie... tapi pada masa yang sama aku nak juga buat tentang isu pelaburan emas masa kini...tapi apa boleh buat setiap kumpulan hanya boleh buat satu  tajuk jer... (jgn nak over dan gila kuasa sgt eh)

so, kepada yg tgh fikir2 kos mana yg nak masuk kat ipts atau ipta nanti, aku cadangkan masuklah islamic banking (promote habis) terutama kepada pelajar islam. kita mungkin tak sefamous macam kos business study, architecture, dan lain2.. tapi jangan lupa semua orang simpan duit dalam bank... hahaha

p/s: sambung buat assigment yg menimbun... SELAMAT BERPUASA ESOK ^_^

1 comment:

Unknown said...

course ni,byk membaca or calculating?